»The young Bach«

Conference »The young Johann Sebastian Bach and music culture in Thuringia in the early 19th century«

Programme

Friday, 21st November 9.00 am – 6.00 pm


9.00 am Welcome (Peter Wollny)
 

9.10 am Von Ohrdruf nach Arnstadt

  • Peter Wollny (Leipzig), Die Tastenmusik des jungen Bach (Keynote)
  • Nikolas Georgiades (Leipzig), Johann Heinrich Arnold und der Zustand von Schule und Kirchenmusik in Ohrdruf bei Johann Sebastian Bachs Ankunft
  • Michael Maul (Leipzig), »Ob defectum hospitiorum«. Neues zu den Hintergründen von Bachs Abgangsvermerk in der Ohrdrufer Schulmatrikel
  • Till Reininghaus (Leipzig), Varianten des Bach-Siegels auf Schriftstücken Johann Sebastian Bachs und seiner Familie
     

11.10 –11.30 am Break
 

11.30 am Vokal-Instrumentales Komponieren

  • Christine Blanken (Leipzig), Passionstraditionen in Thüringen zu Beginn des 18. Jahrhunderts
  • Daniel R. Melamed (Conn./US), Which vocal works are by the 'young' J. S. Bach?
  • Uri Binyamin Rom (Tel Aviv/ISR), Lamento bei Bach
     

1.00 pm Lunch together
 

2.00 pm Blick in die Kompositionswerkstatt

  • Jean-Claude Zehnder (Basel/CH), Bachs Weg von der jugendlichen Varietät zur Motivkonsequenz des Orgelbüchleins
  • Kayo Murata (Tokyo/JP), Mehrfacher Kontrapunkt in Johann Sebastian Bachs Vokalwerken bis zu seiner Weimarer Zeit
  • Pieter Dirksen (Culemborg/NL), Bach und das Soggetto
     

4.00–4.30 pm Break
 

4.30 pm Hofkultur

  • Louis Delpech (Hamburg), Gallicus Adventus? Kontext und stilistische Merkmale der Kantate BWV 61
  • Margret Scharrer (Bern/Mainz), Weimar, Paris, Köthen: Musique à la françoise im höfischen Umfeld des jungen Bach
  • Thomas Werner (Weimar), Architektur der Hofkirche Weimar
     

Saturday, 22nd November 9.00 am – 6.00 pm
 

9.15 am  Der Organist und seine Instrumente

  • Albrecht Lobenstein (Bad Langensalza), Zünglein an der Waage. Bachs Orgel der Divi-Blasii-Kirche in Mühlhausen
  • Christoph Wolff (Boston)/Markus Zepf, Das Gemälde eines jungen Organisten (J. S. Bach?) im Bach-Archiv
  • Markus Zepf (Leipzig), Der junge Bach an Arnstadts Orgeln
  • Christian Haslinger (Passau), Ein Fundstück: Die Arnstädter Schreibkalender mit besonderen handschriftlichen Eintragungen
     

11.30 am Forschungsportal BACH: Neue Dokumente

  • Gregor Richter (Leipzig), Arnstädter Sepulkralkultur um 1700. Neues zum Alt-Bachischen Archiv und zur Liedpredigt zur Zeit Johann Sebastian Bachs
  • Bernd Koska (Leipzig), Neue Quellenfunde im Kontext von Bachs Mühlhäuser Ratswechselkantaten 
  • Wolfram Enßlin, J. Nathanael Philipp, Sophie Weber (Leipzig), Das „Forschungsportal BACH“: Feldforschung – Online-Edition – Digitales Archiv 
     

12.45 am Clsoing discussion  
 

1.00 pm    Lunch together
 

3.00 pm Motette (Musical service) Thomaskirche
 

The conference will take plce in the Summer Hall of the Bach Museum (Thomaskirchhof 15/16, 04109 Leipzig).
 

Sunday 23rd November 3.00 pm   

Through research into a concert –Concert and talk in the Summer Hall

Prof. Dr. Hans-Joachim Schulze (ehemaliger Direktor des Bach-Archivs) über seine bahnbrechenden Entdeckungen, vor allem zum jungen Bach
Dr. Christine Blanken (Moderation)
Peter Dirksen (Culemborg/NL), Cembalo, Truhenorgel

Ticket: 20 €, reduced: 15 € (in the shop of the museum or under www.bachmuseumleipzig.de)

 

»Johann Sebastian Bach belongs to a family that seems to have received a love and aptitude for music as a gift of Nature to all its members in common.« (Obituary for J. S. Bach, 1754).
The young Bach and his ancestors are distant and unfamiliar figures for us today; they are difficult to grasp in the darkness of history, and the few reliable dates and preserved documents have not yet allowed themselves to be pieced together to form a coherent picture. Determining the historical and artistic environment that shaped the young Bach, against which he measured his own abilities his entire life, and in which he wished his own work to be recognized, remains a great challenge even today.
Some documents point to an occasionally impetuous »young rebel«, who violated the social conventions of the time and confronted his superiors. His early works show a tendency to experiment: to play creatively with the formal and generic traditions of his time and to test boundaries. Bach’s early work is an extraordinarily fascinating repertoire and, due to the difficult source situation, a constant challenge. It is rarely possible to date works with certainty, and even the authenticity of some works is still disputed.
For the first time in 35 years, for the 75th anniversary of the Bach Archive, an examination of the phenomenon of Bach’s early work and its preconditions will again take place: exploring the context of the »musical Bach family« in Thuringia, and of musical life between municipal church music practice and courtly conventions in the Bach locations of Eisenach, Ohrdruf, Lüneburg, Arnstadt, Mühlhausen, and Weimar.
 

 

Programme and abstracts of the conference
Konferenz-Mitschnitt im Youtube-Channel des Bach-Archivs

Die Konferenz wurde zusätzlich als Webinar über Zoom angeboten und  darüber hinaus als YouTube-Livestream übertragen. Die YouTube-Links zu den einzelnen Tagen der Konferenz werden noch bekannt gegeben.

off